5. Op naar (de) 2000

Na het festival van 1994 werden de banden met Bosvolk en Nohol verbroken. Het bestuur onder leiding van de nieuwe voorzitter Sipke Douna besloot theater een prominentere plaats binnen het programma te geven en hiervoor een tweede tent te huren. In 1995 verschenen voor het eerst de karakteristieke rood-witte tenten van De Markies op het terrein. Ook werd het aantal acts fors uitgebreid en verscheen als bijlage bij de Stadskrant voor het eerst een festivalkrant, die volledig werd gefinancierd door 16 adverteerders. Tot de hoogtepunten van het derde lustrum behoorden de optredens van Wurre Wurre (als twee vogels op stok), Slagerij van Kampen, Theater Terra, Daniel Rovaï, The Handsome Harry Company, Dolly Bellefleur en The Prodigal Sons. Ook vond dit jaar de eerste theatertour plaats, een hilarische busrit met theater T&G. Mart Leek stelde belangeloos een dubbeldekker ter beschikking en speelde zelf de rol van de beschonken chauffeur Arie. Als onderdeel van de tour verzorgden De Hartediefjes een lingerieparty in de woning van slipconsulente Jans Tilanus.

Nooit zag het terrein er mooier uit dan in 1999

Het geslaagde jubileum zette de toon voor de jaren die volgden. Dankzij een gift van het VSB Fonds Beemster en steun van de provincie kon het programmabudget enigszins worden verruimd. In 1996 kwamen onder meer De Bloeiende Maagden, Moonflower, Bobarino Gravittini, Corpus, de Zwoelie Troelies, La Vie En Rose, Hendrick-Jan de Stuntman en Jammah Tammah, en maakte Edam kennis met Dennis Burke and his Soul Survivors. De goedlachse zanger, die al in 1977 de hitladders had bestegen met ‘January, February, March’ van The Dutch Rhythm Steel & Show Band, was in één klap wereldberoemd in heel Edam. Een ander onbetwist hoogtepunt was de theatertourvoorstelling ‘De dooie hoek’ van Kroost (Servaes Nelissen en Carola Arons) in het fort.

In 1997 werd voor het eerst de grens van 2.000 bezoekers overschreden. Dit was vooral te danken aan een verdubbeling van het aantal bezoekers op de middag die volledig op het conto van Maartje Sloots en Lissy Lutz mag worden geschreven. Zij hadden in de week voorafgaand aan het festival de Edamse basisscholen op hun kop gezet om belangstelling voor het festival te kweken, hetgeen resulteerde in een enorme opkomst. De kinderen werden op de Dam onthaald door de koninklijke familie uit het toneelstuk ‘Fats en Boem’, dat Toneelvereniging d’Ye later die middag zou spelen. De koning (Lex Bos) en de koningin (Elly van Montfort) maakten bekend dat kandidaten voor de hand van hun dochter Prinses Dafne (Maartje) zich konden aanmelden voor een sportieve wedkamp. Vervolgens ging het in optocht naar het festivalterrein, waar optredens volgden van Hakim, d’Ye, Toer of Doetjes en Skinning the Cat. De volwassenen konden genieten van onder meer De Vliegende Panters, Caesar, Arie & Silvester, 4 Tuoze Matroze, The Bob Color en Max Pashm.

Nieuw succes volgde toen een jaar later twee substantiële sponsors werden gevonden. De Dwergen maakten plaats voor de Balkontent. De notulen meldden: “Het ziet er naar uit dat er op het festival opvallend veel zangeressen zullen komen. Als oorzaak hiervoor wordt de nieuwe woordvoerder van de programmacommissie genoemd: Peter Sloots.” Kirsten, Nilsson en Groove the Princess maakten de verwachtingen meer dan waar, maar dat gold evenzeer voor Martijn Oosterhuis, Drippin’ Honey, Buff & Sonar, Theater Gnaffel, Afslag Edam, Theatergroep Hilaria, Sanne Wallis de Vries, de Dopegezinde Gemeente, Bedlam Oz, Is Ook Schitterend! en Aksident. De theatertour voerde dit jaar naar Volendam, waar de bus van Mart Leek het ‘begaf’. Gelukkig stond iets verderop de ecologische loopbus van Gezelschap Ronald van Rillaer klaar.

In 1999 werd de programmacommissie, die bestond uit Frank van den Berg, Peter Sloots en Wijnand Visser, uitgebreid met drie dames: Floor Hovenkamp, José Vlak en Bianca Vos. Nieuw op het festival was de antieke zweefmolen van Fair Fun. Joop van Drunen betaalde aan het begin van de vrijdagavond honderd piek en was er vervolgens twee dagen lang niet meer uit weg te slaan.

Op vrijdag kwamen onder meer Mary’s Flavour, Grof Geschut, Handsome 3some en Head Mix Collective. Op zaterdagmiddag maakten de ‘Blurp’ van Circustheater Vladimir en Theater Maatwerk veel indruk. Deelnemers aan de theatertour gingen met de Theatergroep Zonder Olga op de Beestenmarkt op zoek naar de uitgestorven gewaande bombardeerkever. Op zaterdagavond ging de meeste waardering uit naar Rooyackers, Kamps & Kamps, Nakupelle en Johnny Melville. Het hoogtepunt van het festival was de legendarische solo ‘The Rock Mime’, waarin Melville in zijn eentje alle leden van een rockband speelde. Het in de regel zo nuchtere Edamse publiek beloonde hem terecht met een staande ovatie.